torsdag 28 februari 2013

Regler vid ett kassabesök

Har nu skickat en jobb ansökan till citymarket. Det återkallar några minnen, tänker nu skriva ner några regler som är bra för er/mig (kunder) att minnas.

Regler vid en kassa:
(Ur en kassatants perspektiv)

1. Rada inte upp saker på varandra i hopp om att vinna tid - det tar bara längre.

2. Vi kan inte priset och plats på alla 1000 varor som finns i butiken. Det är inte vårat arbete, vi sitter bara i kassan och drar varan genom en maskin som berättar åt oss hur mycket den kostar.

3. Förvänta dig inte en glad och positiv kassatant när du själv beter dig som en skit.

4. Skrik inte åt oss när kortläsar maskinen krånglar, elektronik det är heller inte vårt ansvar.

5. Vänta på våra direktiv när kortläsar maskinen börjar krångla vi har varit med om det förr, det hjälper inte med att du står och drar ut kortet och lägger in kortet om vartannat.

6. När du betalar med kontant lägg mynten först sedan sedeln. Inte mynt inpackad i en sedel.

7. Plocka dina varor snabbt om det är lång kö efter dig, stå inte och prata och diskutera med dina väninnor om hur dagen har varit. Kassan har bara två band och det är jätte irriterande när man ska förska stappla upp 5-6 kunders veckohandels varor på två band.

8. Stjäl inte påsar, det är löjligt och vi ser när ni smyger med dem.

9. Börjar något krångla och vi tar upp telefonen för att reda ut saken, gnäll inte på oss. Vi försöker vårt bästa för att få situationen under kontroll.

10. Stämmer inte kvittot överens med vad du trodde varan kostade är det inte vårt fel, vi sätter inte priser på varor. Vi knappar inte in priset på varan på våran maskin vi bara drar koden. Koden har någon annan satt in och den visar prisets vara.

11. Glo inte på oss och skyll inte på oss när kunden framför dig som står framför oss börjar fundera om priser och sånt. Vi kan inte skynda på det, då blir det bara värre. Och tro oss vi vill helst slippa allt krångel.

12. Vänta på din tur och respektera andra.

13. Säg gärna hej och var vänlig mot oss, det betyder mycket. Det betyder mer än att man själv hälsar glatt på kunden och inte får någonting tillbaks.

14. Försök gör ditt bästa som kund om du har tid, dvs. rada varorna snyggt, de tyngsta först, chips påsar och sånt till sist. Har du mycket varor gå till andra sidan och börja plocka i väskorna så länge vi drar dina varor. Då går det snabbare och bandet blir inte överbelastat.

15. Kom inte i sista sekund innan vi stänger med en kärra full med varor, du kan tänka ett steg längre när du kommer in för att handla på kvällen. Vi vill också hem så fort som vi slipper. Vi vill inte sitta ensamma kvar i våra kassor när alla andra kassatanter får åka hem, vi vill inte sitta ensamma i en mörk affär där alla andra anställda har gått hem och betjäna dig.

16. Respektera att vi är människor också, vi kan ha dåliga dagar, vi blir törstiga och måste dricka i bland, vi vill att allt ska förlöpa bra och vi vill att du ska vara en nöjd kund.

17. Påminn oss inte om dina besvärliga mag problem och att du har problem med avföringen. Att du är på väg hit för att handla varor som skulle förbättra din tarm och din avföring.

18. Affären är indelad i många avdelningar för varje avdelning finns en ansvarig som kan hjälpa dig med varor från den sidan. Vi kan ingenting om varorna, vi är kassatanter.

19. Är du snäll mot oss så är vi snälla mot dig. Det finns så många bra kunder som förgyller din dag men det finns alltför många elaka kunder som förstör din dag.

20. Till sist, Kunden har INTE alltid rätt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar